CERAMAH
KESEDARAN ALAM SEKITAR & KEPENTINGAN KITAR SEMULA
SEMPENA
PESTA BUKU & KARNIVAL PEMBACA PERLIS 2018
TARIKH : 14 OGOS 2018 (ISNIN)
MASA :
9.00 PAGI – 11.30 PAGI
TEMPAT : PEKARANGAN, PERPUSTAKAAN AWAM NEGERI
PERLIS
PESERTA : PELAJAR
SEKOLAH RENDAH
1.0 PENDAHULUAN
Kepesatan pembangunan
dan peningkatan kadar penduduk di Malaysia menyebabkan berlakunya peningkatan
sampah sarap domestik. Salah satu langkah yang boleh diambil untuk mengatasi
masalah tersebut adalah melalui program kitar semula. Kitar semula merupakan
proses mengolah semula bahan buangan dan sisa pepejal untuk menghasilkan
barangan yang baru. Kitar semula dapat mengurangkan bahan buangan, penggunaan
bahan mentah baru, penggunaan tenaga, pencemaran udara (dari pembakaran), dan
pencemaran air berbanding penghasilan barang baru dari bahan mentah.
Kenapa perlu kitar
semula? Apakah barangan yang boleh dikitar semula? Bagaimana cara mendidik
masyarakat terutama pelajar untuk kitar semula bahan terbuang supaya teerjaga
alam sekitar? Bagaimana kita, pihak sekolah dapat menjana pendapatan melalui
kitar semula?
Perpustakaan Awam
Negeri Perlis dengan kerjasama Perbadanan
Pengurusan Sisa Pepejal & Pembersihan Awam (SWCorp) akan memberi pendedahan
kepada pelajar tentang kesedaran alam
skitar dan kepentingan kitar semula. Semoga ianya memberi manfaat kepada
pelajar, sekolah dan masyarakat.
------------------------------------------------
BORANG PENYERTAAN
CERAMAH KESEDARAN ALAM SEKITAR & KEPENTIGAN KITAR SEMULA
NAMA
SEKOLAH :
NAMA GURU
UTK DIHUBUNGI :
NO. TEL
(H/P):
JUMLAH PESERTA
Sila hantar
borang penyertaan kepada pihak Urus Setia, Pesta Buku & Karnival Pembaca
Perlis 2018, Perpustakaan Awam Negeri Perlis, Jalan Penjara, 01000 Kangar
Perlis @ faks ke 04- 9760906 sebelum
atau pada 6 Ogos
2018, (Isnin). Maklumat lanjut hubungi @ whatsapp Pn. Zairina Hashim
0174696110 No. Faks 04-9760906. Layari URL : http://pestabukuperlis2018.blogspot.my
*Pakaian peserta bebas dan sopan
*Sijil penyertaan diberikan kepada setiap peserta dan
sekolah.
PENYERTAAN MASIH LAGI DIBUKA!!
No comments:
Post a Comment